Je wil op je mobiele telefoon je gewerkte uren invoeren. Je moet inloggen, de financiële applicatie starten, het juiste project vinden, navigeren naar de juiste datum en dan kan je het aantal uur invoeren. En dan het volgende uurtje. Je snapt het al, dit is niet de killer app.

Werkplezier is toegestaan

Werk hoeft niet saai te zijn. Dus waarom zou dat niet ook gelden voor de apps die je maakt? Daardoor gaat het gebruik omhoog. Er zijn voorbeelden waarbij er in de zakelijke apps ook een spelelement is toegevoegd. Klinkt afgezaagd, maar het werkt. De mens is nu eenmaal van nature nieuwsgierig. Zorg dat het wat oplevert. Het moet de gebruiker zo persoonlijk mogelijk raken, dus zijn leven verbeteren, een betere kop koffie opleveren, een betere werkplek. Verzin het maar.

Loekie beveelt het ook aan

Interne marketing is van groot belang. Je moet reclame maken voor je app. Niet alleen op intranet. Maak posters. stuur een nieuwsflits. Bedenk een prijsvraag. Anders gaat men het niet spontaan gebruiken.

Vertel het verder

Je early adopters moet je koesteren. Zorg dat zij het verder vertellen en hun ervaring delen. Direct in je zakelijke app store, net als in de publieke app stores. Laat je gebruikers een rating geven aan je app. En als je een slechte rating krijgt, omarm deze gebruiker. Die heeft namelijk de moeite genomen om je te laten weten wat er beter zou kunnen. Ga met die gebruiker het gesprek aan en beoordeel hoe je met de kritiek de app kunt verbeteren. Loop een dag mee met je gebruiker om te zien hoe hij je app gebruikt en waar hij tegenaan loopt.

Apps got talent

Biedt je meest kritische gebruikers de mogelijkheid om deel te nemen in een Mobile App Board. Aan dit panel kunnen nieuwe app ideeën gepitcht worden. Als de app voldoende draagvlak heeft, wordt een prototype gemaakt. Weer beoordelen. Blijft het idee nog overeind, dan wordt het verder ontwikkeld.

Consistent

Zorg wel dat je Mobile App development teams een consistente gebruikerservaring leveren. Niets is zo irritant als per app op een andere manier moet navigeren, zoeken, selecteren, etc. Laat de ontwikkelaars hergebruik maken van bestaande componenten. Dat scheelt geld, tijd en een heleboel irritatie bij je gebruikers.

Alle apps verzamelen

Organiseer al je zakelijke apps op één plek. In je zakelijke app store. Maak het voor je gebruikers makkelijk om nieuwe apps te ontdekken. Ervaringen en ratings van anderen te zien. De app te downloaden en gebruiken. En om zelf feedback te kunnen geven.

Het maken van een killer app is niet zo makkelijk als het lijkt. Maar als je met behulp van bovenstaande tips je bedrijfs apps leuk weet te houden, zal de kans op een killer app een stuk groter zijn!

Deel dit artikel met anderen
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Arnold Jessurun is managing partner bij Strict en houdt zich het liefst bezig met complexe en innovatieve projecten, altijd op het snijvlak van technologie, organisatie en zakelijke toepassingen.