Velen zijn je voorgegaan in het maken van een bedrijfsapp. Soms zie je hele mooie renderende apps voorbijkomen, en soms schieten er flinke blunders langs. De successen worden natuurlijk uitgebreid gedeeld en kent vele vaders, de blunders blijven stil. Als je wint heb je vrienden, en breder draagvlak voor nog meer nieuwe apps.

Sta jij aan de vooravond van een nieuwe app voor jouw organisatie? Bedenk dan vooraf goed hoe je ervoor zorgt dat de app geen speeltje maar een waardig businessinstrument wordt. Bepaal het budget, hoe je alles van de grond krijgt en verzeker dat de app ook echt een succes wordt!

5 belangrijke tips voor een succesvolle bedrijfsapp

 

1. Innoveer bewust en bekwaam

Een app begint vaak met een goed idee. Misschien een technische ontwikkeling waar je iets mee kunt of het idee dat er iets moet veranderen. Het omzetten van een idee naar een succesvolle app vereist bekwaamheid over het hele traject, van app design tot en met ingebruikname. Hier gaat het vaak fout… men start enthousiast, maar ook onbewust en mede daardoor onbekwaam. Al vanaf het begin geen rekening houden met wat er allemaal achteraan komt is reden van falen. De hoofdoorzaak van vele blunders.
Zorg voor de juiste initiatie en sta op de juiste momenten stil bij wat er allemaal moet gebeuren. Innoveer dus altijd bewust en bekwaam.

2. Voorkom “The missing link.”

Innovatie, efficiëntie, nieuwe markten en kansen staan op de agenda. Helaas ook overschreden budgetten en uitgelopen planningen. Ondanks Agile, Lean of Purple Rain. Het is vaak hetzelfde liedje. Als je blijft doen wat je deed blijf je krijgen wat je kreeg. Wederom budget overschreden. Cruciale vraag, wie is nu echt eindverantwoordelijk? Wie verbindt alles en iedereen in een app traject?
The missing link. Wat de Movie Director regelt bij het realiseren van een film regelt de App Director bij het realiseren van een app. Bewust, bekwaam, geborgd en met passie van A tot Z.

 

3. Evolueer “The Voice of the Customer.”

Jouw klanten, je gebruikers, weten niet altijd wat ze willen. Marktonderzoek wordt gedaan en daarna gaan we aan de slag. Vaak alsnog zonder de klant verder in het proces te betrekken.
Dit is een dubbele tip. Betrek de klant in het hele proces, van begin tot eind.
Maar – hier komt de echte tip – geef de klant de tijd en mogelijkheid om ook te veranderen. Nu worden alle mogelijkheden van techniek, onderzoek en design op je klant losgelaten maar die is daar echt nog niet aan toe. Vraag je eens af, als de eerste introductie van FaceBook zou zijn wat deze vandaag is, zou FB dan net zo omarmt zijn?
Overweldig je eindgebruikers niet te veel. Laat ze wennen en meedenken om samen de volgende trede te kunnen nemen. Net als de evolutie, stap voor stap.

 

4. Lifecycle de app

Een app is nooit af. Zelfs al zou de app compleet, bug vrij en optimaal gebruikersvriendelijk zijn. Je krijgt in ieder geval te maken met onderhoud. De gebruikte apparatuur zoals smartphones blijft immers onderhevig aan doorontwikkelingen net als de besturingssystemen en browserversies. Ook de achterkant van de app – dat wat de gebruiker niet ziet – vergt onderhoud. Dankzij bewust en bekwaam innoveren heb je al rekening gehouden met deze kosten en kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Ook zal je zien dat gebruikers nieuwe wensen krijgen, ze evolueren hebben we net gelezen. Neem de lifecycle qua beheer en doorontwikkeling op in je model zodat je continu je app kan verbeteren.

 

5. Implementeer het Feedbackmechanisme

Bij een succesvolle app hoort een succesvol geïntegreerd feedbackmechanisme. Je gebruikers zorgen al vanaf het begin voor waardevolle input en feedback, maar vanaf de daadwerkelijke implementatie van je app wordt het feedbackmechanisme echt operationeel.
Servicelevels, monitoring, support en andere middelen dragen allemaal bij aan een goede werking en optimalisatie van je app. Tijdens de ontwikkeling van de app heb je wenselijke meetinstrumenten ingeregeld. Maak niet de fout die velen maken. Blijf betrokken door intensief contact met de eindgebruikers te houden, bij voorkeur op de werkvloer. Combineer alle online en offline informatie en overleg dit met het team. Zo blijf je innoveren, door ontwikkelen en evolueren in sync met de Voice of the Customer.

bedrijfsapp

 

WILT U MEER INFORMATIE OVER HET MAKEN VAN EEN RENDERENDE VEELGEBRUIKTE APP, LEES ONZE WHITEPAPER “DE SPELREGELS VAN BEDRIJFSAPPS”

 

Deel dit artikel met anderen
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Michiel Dankbaar heeft als project leider, marketeer, verkoper, product owner, service manager, aandeelhouder en directielid vele ideeën, projecten en initiatieven de revue zien passeren. Als App Director bij Strict Knowledge Masters voert Michiel de regie over App development trajecten.