Blog

Eén op de vijf organisaties deelt IT-risico's niet met medewerkers

Geschreven door Strict | do 13 nov 2025

Bij 21 procent ontbreekt het aan adequate maatregelen om IT-falen te voorkomen   

Twintig procent van de organisaties communiceert beperkt over hun paraatheid bij IT-risico’s, om geen onnodige onrust te veroorzaken. Dit blijkt uit onsonderzoekonder meer dan 300 strategisch en tactisch managers die invloed hebben op IT-beslissingen. Slechts zeven procent van de managers geeft aan precies te weten hoe ze moeten handelen bij een noodsituatie. Wel heeft 43 procent van de organisaties een aangewezen persoon of team dat zich specifiek bezighoudt met noodscenario’s en precies weet wat er moet gebeuren. 

 

Gebrek aan IT-herstelplan 

Bij één op de vijf organisaties (21%) ontbreekt het aan adequate maatregelen om IT-falen te voorkomen. Het is dan ook niet verrassend dat een kwart van de respondenten (24%) zich zorgen maakt over het ontbreken van een herstelplan bij een ernstige storing. Die zorgen reiken verder dan alleen het herstel zelf. Zo vreest een derde van de organisaties dat een grote IT-storing zou leiden tot verlies van klantvertrouwen en reputatieschade. 

Veroorzakers black-out 

Er zijn diverse mogelijke veroorzakers van een black-out, maar met name stroomuitval (36%) zien de respondenten als een belangrijke potentiële oorzaak, gevolgd door menselijke fouten (34%) en onvoldoende beveiliging tegen cyberaanvallen (33%). Ook wijst 26 procent naar verouderde IT-systemen & softwarefouten of bugs die kritieke systemen beïnvloeden als belangrijkste potentiële oorzaak. 

Kor Gerritsma, strategie consultant bij Strict:“Als systemen uitvallen, telt elke seconde. Dan is er geen tijd om nog te bedenken wie wat moet doen of hoe je cruciale data terughaalt. Zonder een sterk IT-herstelplan ligt de bedrijfsvoering stil, stokt de dienstverlening, en kan het vertrouwen van klanten in één klap verdwijnen. Een goed herstelplan legt vooraf vast wie waarvoor verantwoordelijk is, hoe systemen en processen snel en veilig worden hersteld, en wordt regelmatig de praktijk geoefend. Want in een echte crisis is het te laat om nog te oefenen. Dan bepaalt een goede voorbereiding of je overeind blijft of kopje-onder gaat.”