De wereld voelt onveilig aan. En op sommige vlakken is dat ook zo. Defensie schaalt daarom flink op, ook wat betreft reservisten. Het bedrijfsleven heeft een plicht daaraan bij te dragen, vindt Lotte de Bruin, CEO van Strict.
Met de oorlog in Oekraïne en spanningen vanuit onder meer Rusland is het belangrijk dat Nederland goed beschermd blijft. Dat eist de NAVO ook van zijn lidstaten. Het leger moet dus flink groeien, naar maar liefst 200.000 mensen. Daaronder vallen ook reservisten: mensen die parttime voor de krijgsmacht werken, vaak naast een civiele baan of studie. In maart dit jaar hadden we er krap 8.000; in 2030 moeten dat er 20.000 zijn.
Die enorme groei is deels de verantwoordelijkheid van Defensie zelf. Het is hun taak om aan te geven dat zij reservisten nodig hebben en in welke rollen precies. Je hoeft niet allemaal met een geweer op je schouder het bos in. Defensie zoekt ook naar digitale reservisten, artsen en allerlei andere disciplines. Defensie heeft verder de taak om opleidingen en dergelijke te faciliteren.
Maar ook het bedrijfsleven heeft hier een zekere verantwoordelijkheid in, zeker wat betreft de reservisten. Veel reservisten werken immers ook in het bedrijfsleven, maar moeten af en toe naar de krijgsmacht om hun verantwoordelijkheden daar uit te voeren. Dat kan alleen als het bedrijfsleven zijn steentje bijdraagt, door hen die tijd te geven.
Een sterke krijgsmacht is bovendien ook voor het bedrijfsleven waardevol. Als Nederland niet paraat is bij een crisis, staat ook de economie stil. Dan kun je als ondernemer nog zo'n mooie strategie hebben, maar die valt om als de fundamenten wankelen. Dus als je iemand in je team hebt zitten die heel graag als reservist wil werken, geef diegene dan de ruimte. Ga hem of haar niet krampachtig vasthouden.
Strict was in 2021 het eerste mkb dat de reservistenregeling ondertekende. Inmiddels hebben wij drie collega’s die parttime militair zijn. Ik krijg vaak vragen als ‘Is dat dan niet veel gedoe?’ of ‘Ben je je mensen dan niet regelmatig kwijt?’ Nee, helemaal niet. Onze reservisten zijn gemiddeld zo'n twee weken per jaar weg vanwege hun werk als reservist, en af en toe een namiddag. Daarvoor krijgen we super betrokken collega’s terug, die ook nog eens een mooie relatie hebben met Defensie en een brug kunnen slaan naar het ministerie. Zij spreken immers dezelfde taal. Het levert dus ook zakelijke verbindingen op met Defensie.
Bovendien hebben deze mensen een echte passie voor wat ze doen als reservist. Ze hebben een wens, waar wij als bedrijfsleven in kunnen faciliteren. Je creëert een werkomgeving waarin mensen niet alleen bezig zijn met het strategische doel van de werkgever, maar ook met hun eigen, persoonlijke ontwikkeling. Daarmee maak je jezelf als werkgever ook alleen maar aantrekkelijker. Niet onbelangrijk in een krappe arbeidsmarkt.
Natuurlijk bestaat het risico dat zo iemand wordt opgeroepen als er een incident is. Maar daar kan ik dan alleen maar ongelooflijk veel respect voor hebben, dat deze mensen bereid zijn om dan bij te dragen. Dat belang is groter dan mijn bedrijfsbelang. En als er een incident is, dan is het überhaupt de vraag of de bedrijfsvoering nog wel normaal doorloopt.
Je collega’s ondersteunen bij hun wens om reservist te worden, is niet alleen een kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het is een investering in de toekomst die we allemaal delen.