Acht op de tien vrezen gevolgen uitvallende technologie binnen organisatie
Een op de vier organisaties (24%) kan niet meer spreken over een fictief scenario van een black-out. Zij hebben al eens te maken gehad met een gedeeltelijke (19%) of complete black-out (5%) in de organisatie. Dat blijkt uit ons onderzoek onder meer dan 300 strategisch en tactisch managers die invloed hebben op IT-beslissingen. Ervaringsdeskundige of niet, het bewustzijn over de gevolgen van zo’n black-out is groot onder IT-managers. Meer dan driekwart (79%) maakt zich weleens zorgen over de mogelijke gevolgen van organisatietechnologie dat uitvalt.
Die zorgen zijn niet onterecht: zes op de tien organisaties (63%) ondervinden minstens een keer per maand hinder door storingen of het falen van technologie. Voor 16 procent is dit een wekelijkse aangelegenheid, voor 6 procent zelfs dagelijks. Vooral organisaties die met het landelijke communicatiesysteem voor de Nederlandse hulpverlening werken (C2000-systeem), ondervinden vaker op dagelijkse basis hinder (16%) dan organisaties die hier niet mee werken (4%).
Een IT-storing of black-out kan de bedrijfsvoering ontwrichten. IT-managers maken zich dan ook het meest zorgen over grote verstoringen in bedrijfsprocessen (39%), gevolgd door veiligheids- en privacyproblemen (38%). Ook het verlies van toegang tot het netwerk, essentiële applicaties of apparatuur (37%) en verstoringen van de IT-infrastructuur en databeheer (37%) houden hen bezig. Hoewel deze zorgen vooral gericht zijn op operationele problemen, zien IT-managers ook uitval van cruciale functies voor klanten als belangrijk gevolg (49%). Daarnaast zien ze bredere gevolgen zoals reputatieschade, klantverlies en financiële impact (39%).
Kor Gerritsma, strategie consultant bij Strict: “Het mag duidelijk zijn dat IT-storingen en black-outs geen ver-van-het-bedshow meer zijn. Een ruime meerderheid van de bevraagde organisaties ondervindt regelmatig storingen. Zo'n storing of black-out raakt vaak niet alleen je interne processen, maar heeft ook directe gevolgen voor je bedrijfsvoering en positie in de markt. Organisaties moeten daarom verder kijken dan alleen het voorkomen van storingen en zich richten op veerkracht en herstelvermogen. Daarvoor is het essentieel dat je grip hebt op de processen die ervoor zorgen dat je bij een tegenslag kunt doorwerken.”