Hoe langer je onderneemt, hoe groter de kans dat je crises of grote maatschappelijke ontwikkelingen meemaakt die je bedrijf raken. De opkomst van het internet in 2000, de financiële crisis in 2008, de coronajaren vanaf 2020. En ook nu speelt er veel op het wereldtoneel wat van invloed is op bedrijven. Hier kan ik over meepraten; in mijn kwart eeuw als ondernemer heb ik veel grote ontwikkelingen en crises meegemaakt. De hamvraag is: hoe houd je jouw bedrijf staande tijdens dit soort impactvolle gebeurtenissen?
Als bedrijf bouw je jouw dienstverlening of productaanbod logischerwijs rondom klantvragen en de marktomstandigheden op dat moment. Maar zodra die omstandigheden veranderen, rijst de vraag of je organisatie wendbaar genoeg is. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken hoe je met jouw bedrijf toegevoegde waarde blijft leveren, op een manier die je minder kwetsbaar maakt voor veranderingen. Voor Strict betekende dit een overstap van detachering naar projecten. Het is ons streven om een (kennis)partner te zijn voor klanten. Dit komt beter tot zijn recht in projectconstructies, waarin we meer waarde kunnen toevoegen. Niet enkel krachten leveren, maar ook met organisaties meedenken, regie voeren en verantwoordelijkheid nemen voor het resultaat. De financiële crisis van 2008 was een natuurlijk moment voor deze switch: detacheringscontracten bleken een van de eerste zaken die bedrijven ontbonden om kosten te besparen. Door onze dienstverlening na deze crisis te organiseren via projectconstructies, kunnen we bedrijven meer toegevoegde waarde bieden en verantwoordelijkheid nemen voor het eindresultaat. Tegelijkertijd maken projectconstructies ons minder kwetsbaar voor vergelijkbare toekomstige marktschommelingen.
Naast een duurzame bedrijfsvoering, is ook spreiding over verschillende sectoren cruciaal voor continuïteit. De coronapandemie maakte dat pijnlijk duidelijk. Niemand had kunnen voorspellen dat het zoveel effect zou hebben op de Nederlandse maatschappij. Of dat het ertoe zou leiden dat al het vliegverkeer plots stil kwam te liggen. Maar dat deed het wel. Al jaren werken we bij Strict voor een grote klant in de luchtvaart, maar tijdens de pandemie kwam onze dienstverlening daar voor een groot gedeelte te vervallen. Weg business. Het onderstreept hoe belangrijk het is om niet afhankelijk te zijn van één sector om je bedrijf draaiende te houden. Dat is risicovol en kan snel einde oefening betekenen als het onverwachte gebeurt. Diversifieer jouw dienstverlening of producten daarom naar verschillende branches. Waar vang je de minste klappen op bij crises en kun je groei blijven realiseren? Verspreide dienstverlening maakt je minder kwetsbaar bij een crisis in één specifieke markt. Dat is essentieel voor een succesvolle onderneming.
In crisistijden is het makkelijk om innovatie en vernieuwing links te laten liggen. Deze neiging herken ik. De coronajaren hadden een gigantische impact op ons bedrijf. Hierdoor was het verleidelijk om de nieuwe strategie die we aan het uitrollen waren te laten varen en terug te gaan naar hoe we ons bedrijf voorheen aanstuurden. Of om onze interne uren terug te schroeven, zodat iedereen zo productief mogelijk is. Maar juist die interne uren zijn nodig om de strategische lijn die je hebt niet te laten verdampen. Als je als bedrijf tevreden bent met de strategie en je kunt er ook in een veranderde omgeving succesvol mee verder, wijk er dan niet vanaf omdat er iets om je heen gebeurt. Natuurlijk dwingen sommige situaties je om de bedrijfsvoering aan te passen. Maar zorg dat je een strategie hebt die je door kunt zetten, ook als er een crisis ontstaat.
Crisisjaren hebben veel impact op je bedrijf. Van teruglopende financiële resultaten, effecten op medewerkers tot veranderende klantbehoeften. Maar het zijn juist ook crises die ervoor zorgen dat je als ondernemer nog scherper wordt als het om je bedrijf gaat. Onverwachte situaties dwingen je immers om na te denken over de manieren waarop je als bedrijf robuust blijft. Het allerbelangrijkste? Raak niet in paniek. Veranderingen en impactvolle situaties gaan er altijd zijn. Daar kun je op rekenen. De kunst is om vooruit te kijken en je bedrijf er met genoeg wendbaarheid op voor te bereiden.