Je hebt een prachtig product bedacht en op de markt gebracht. Je bent ervan overtuigd dat dit dé oplossing is voor vele bedrijven! Maar als je het eenmaal gelanceerd hebt, blijkt het compleet te mislukken. Niemand gebruikt het. Hoe kan dat? Waarschijnlijk omdat je een van de belangrijkste factoren vergeten bent: de menselijke factor. Het is de factor die uiteindelijk bepaalt of jouw digitale innovatie een succes of een flop wordt.

Als je aan de ICT en digitale innovatie denkt, denk je misschien niet meteen aan mensen. Zolang jij iets ontwikkelt of implementeert dat technisch goed in elkaar zit dan is het goed, toch? Nou nee. Het kan nog zo goed in elkaar zitten of perfect uitgedacht zijn, maar wanneer het niet geadopteerd wordt faalt je oplossing.

Gebrek aan menselijke factor

Een goed voorbeeld hiervan is Google Glass. In 2012 hoorde we voor het eerst over dit technologische snufje van Google, een draagbare computer in de vorm van een bril. In 2013 verscheen de mini computer als bèta versie op de markt, maar al gauw ontving hij veel kritiek. Mensen kregen last van de bril, Google Glass reageerde niet goed op regendruppels, de accuduur was vrij kort en er was veel discussie over privacy, waardoor hij niet meer overal gebruikt mocht worden. De bril werkt verder misschien goed, maar voor alledaags gebruik is hij niet zo geschikt. De technologie was te weinig afgesteld op menselijk gebruik. Na de teleurstellende ontvangst is de productie in 2015 gestopt.

Het voorbeeld van Google Glass toont aan dat de menselijke factor een van de belangrijkste factoren is voor succes. Dit geldt niet alleen voor consument producten, maar ook voor bedrijfsimplementaties. Een nieuw systeem dat geïmplementeerd wordt maar niet geadopteerd, kost uiteindelijk alleen maar geld.

De menselijke factor wél meenemen

Hoe het wel moet, toont Alphabet (moederbedrijf van Google) aan met de Glass Enterprise Edition. Deze vernieuwde versie is bedoeld voor zakelijk gebruik binnen fabrieken en werkplaatsen. Een aantal van de verbeteringen die Google heeft aangebracht zijn een betere accuduur, snellere verbinding en een lampje die gaat branden wanneer gefilmd wordt. Daarnaast is de nieuwe Glass een opzetstukje geworden, die je daarmee ook op bijvoorbeeld een veiligheidsbril kan plaatsen. Het toont aan dat Alphabet de gebruiker heel goed in gedachten heeft gehouden, zodat het product ook echt geadopteerd kan worden. En het werkt, want bedrijven zoals Boeing, DHL en Volkswagen zijn enthousiast.

Succesvolle digitale innovatie

Digitale innovatie is van groot belang voor jouw bedrijf en om het succesvol te laten zijn is de menselijke factor een van de belangrijkste factoren. Digitale innovatie stopt dan ook niet bij de implementatie. Juist de stap erna, de daadwerkelijke gebruikers meenemen, zorgt ervoor dat het een succes wordt. Vergeet dus niet om de menselijke factor mee te nemen, als je hoge kosten zonder resultaat wilt voorkomen.

Strict: uw enabler in de digitale transformatie! Strict helpt organisaties, vanaf strategisch bepaalde doelen tot en met realisatie van werkende digitale oplossingen. Geheel (merk)onafhankelijk door continu vooruitlopend te zijn in kennis op het vlak van technische mogelijkheden en deze kennis om te zetten in innovatieve ideeën en praktische realisatie. Wij geloven dat de relevante organisatie van de toekomst continu verbonden is met mensen, organisaties en andere digitale middelen. Wij helpen deze ‘Connected Enterprise’ met innovatieve oplossingen op het gebied van: • Business mobility • Cloud en infrastructuur • Bedrijfskritische communicatietechnologie • Bereikbaarheid • Privacy en Security • Sourcing en regie