Al je medewerkers hebben een smartphone! Werken ze daar ook smart mee?

Heb je zelf al toegang tot de belangrijkste informatiebronnen en bedrijfsprocessen vanaf je mobiel of ben je nog steeds afhankelijk om al je werk te kunnen doen van een laptop of desktop? Zou het niet mooi zijn dat je in de momenten dat je niet bij je laptop of desktop kan, je nog steeds kan werken op dat apparaat wat altijd bij je is? Maar die desktop app gaat niet passen op je mobiel. Technisch niet en ook niet met al die kleine veldjes en hoeveelheid van informatie op 1 scherm. Tijd dus om aan de slag te gaan en de essentiële functionaliteit ook op je smartphone beschikbaar te krijgen.

 

Drag en Drop?

Nu je aan de slag bent is goed om eens na te denken hoe je dit gaat aanpakken. De desktopapplicatie oppakken en 1-op-1 naar je smartphone “slepen” zal in de meeste gevallen niet het gewenste resultaat opleveren. De desktopapplicaties zijn ontwikkeld voor een groot scherm en invoer met een muis en toetsenbord. Tevens zijn desktopapplicaties vaak uitgebreide suites met heel veel functionaliteiten, die je in je normale werk waarschijnlijk al maar voor 20-30% gebruikt en 10% in je dagelijks werk essentieel is. Als startpunt moet je dus eerst een goed onderbouwd idee hebben wat nu die 10% essentiële functionaliteit is en of het beschikbaar zijn op een smartphone je ook wat gaat opleveren. Helpt het inderdaad, als deze functionaliteit ook beschikbaar is op je smartphone, gaan jullie daardoor effectiever en efficiënter werken? Kijk ook vooral goed naar processen die nog net digitaal zijn (waar je bijvoorbeeld nog een papier, word of excel formulier moet invullenen scannen/emaillen). Als je het bovenstaande doorloopt heb je zo 10-15 ideeën. Hou die vast en maak een top-5 van de ideeën.

 

Van idee naar uit te voeren plan

Nu je een goed startpunt hebt gevonden, is het tijd om dit te gaan realiseren. Als je wilt dat je idee ook echt gebruikt gaan worden, dan is nu het moment om te bedenken dat het succes van een mobiel beschikbare applicatie 100% wordt bepaald door de waarde die het heeft voor de eindgebruikers. Als het alleen een verplichting vanuit de organisatie is en geen meerwaarde voor de gebruiker levert door mobiel beschikbaar te zijn, dan kan je beter de desktopapplicatie blijven gebruiken. Dat zullen je gebruikers namelijk ook doen en je mobiele applicatie rechts laten liggen. Betrek de eindgebruikers dan ook al direct bij de start van de uitwerking van het idee. Toets of zij de waarde zien en op welke manier ze daar het meeste uit kunnen halen als dat op hun smartphone en/of tablet beschikbaar is. Als zij dat hebben bevestigd dan heb je een levensvatbaar idee. Definieer ook de waarde wat het idee moet realiseren. (Schrijf dit op als een concrete waarde, die je later ook kan toetsen met bijvoorbeeld een business case. Een idee concrete waarde als het een probleem oplost). Werk dan samen met de eindgebruikers om de functionele eisen op te stellen, die nodig zijn om het idee te kunnen realiseren. Verdeel die in vereiste eisen, gewenste eisen en mogelijke aanvulling (MoSCOW – Must haves, Should haves, COuld Haves , Would haves). Maak nog één extra slag om tot de kern te komen. Met de eisen in de hand, bepaal welke eisen echt nodig zijn om de waarde te creëren, dit zijn vast niet alle vereisten eisen. Dit wordt ook wel het Minimal Viable Product (MVP) genoemd. Je hebt nu het start punt te pakken waarmee je aan de slag kan.

 

Aan de slag

Vaak wordt schertsen gesproken over het wiel uitvinden. In de praktijk worden er echter duizenden wielen per jaar uitgevonden bij het uitwerken van ideeën. Ideeën zijn niet uniek, hoe ze zijn uitgevoerd vaak wel. Zorg er dus voor dat je niet een al bestaand wiel gaat uitvinden, kijk eerst in de markt of de oplossing voor je idee er niet al is.
Bekijk samen met je eindgebruikers of wat mogelijk al voldoet aan jullie eisen en vraag aan de leverancier of je een Proof of Concept er mee mag uitvoeren.
Mocht blijken dat de markt niet heeft wat je zoekt, niet binnen het budget past of geen mogelijkheden heeft voor doorontwikkeling, dan is het goed om een inschatting te maken wat het zou kosten om het zelf te maken. Hou hierbij ook rekening dat je oplossing ook onderhoud, beheer, aanpassingen en doorontwikkeling nodig heeft zodra je het gaat gebruiken. Ook moet je oplossing wel in je organisatie passen. Als je met je idee aan de slag gaat, bedenk dan ook dat je oplossing net alleen op mobiel hoeft te draaien. Zorg er wel voor dat mobiel een uitgangspunt is in de gebruikersinterface en niet weer probeert je desktopapplicatie op mobiel te plaatsen.

Een aspect dat ook meespeelt is de technische capabiliteit, om succesvol op mobiel een idee uit te kunnen werken, zijn er vaak voorwaarden waaraan ook voldaan moeten worden. (Denk aan bijvoorbeeld het kunnen inloggen in de applicatie, het in het juiste formaat beschikbaar zijn van de nodige informatie uit de systemen en connectiviteit met de buitenwereld). Je kunt uiteraard afhankelijk van de menselijke capabiliteit (ontwikkelaars en ontwerpers met ervaring van mobiel) in je organisatie een interne kostenraming voor ontwikkeling doen of een externe partij vragen. Nu je weet wat het gaat kosten, weet je ook of je je waarde eruit haalt. Goed moment om te beslissen of je het de moeite waard vindt. (Vergeet ook niet de strategische waarde mogelijk voor het bedrijf, bijvoorbeeld een aantrekkelijk werkplek bieden voor de nieuwe generatie).

 

Doorpakken

Als je aan de slag bent gegaan en eindelijk je eerste versie van je idee kan instaleren op je mobiel, is het geen tijd om te blijven staan. Als het goed is heb je namelijk alleen nog maar de MVP gerealiseerd en als je gebruikers daar enthousiast over zijn en goed gebruiken (Meet dit door middel verzamelen van het gebruik vanuit de), is het tijd om te kijken naar je andere eisen. Wat je ook vaak ziet is dat met het beschikbaar komen van versie 1.0, de eisen van de gebruikers en de organisatie vaak ook anders zijn geworden. Omdat de organisatie in de tussentijd is veranderd, door voortschrijdend inzicht, maar ook als iets echt bestaat kijk je er toch heel anders naar en zie je nog vele andere mogelijkheden. Tevens heb je als het goed is nog minimaal 4 andere ideeën in je top 5 over. Blijf wendbaar door ontwikkelen in korte periodes (Sprints van max 6 weken), waarbij je snel nieuwe functionaliteiten voor gebruikers beschikbaar maakt. Vergeet niet je eindgebruikers hier altijd bij te blijven betrekken voor het toetsen van de functionaliteit en aandragen van functionaliteiten. Zij blijven het succes bepalen.

 

Succes!

Als je het bovenstaande volgt, is succes niet ver weg. In een half jaar kan je je eerste App al beschikbaar hebben.

 

Hulp nodig?

Mocht je het geluk en succes willen afdwingen, dan kunnen wij vanuit onze ervaring en kunde je een head-start geven met onze App Director. Die kan de regie voeren voor deze spannende reis.

App Director

 

Test je Capabiliteit met de EM scan App:

Enterprise Mobility Scan

Deel dit artikel met anderen
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Print this page
Print

Team Lead van Enterprise Mobility Team van Strict - Dennis Reumer realiseert uw innovatieve ideeën in succesvolle digitale oplossingen en dan uiteraard op mobiel. (Dat is dus ook je smartwatch, VR/AR headset of iets anders wat niet vaak een stopcontact nodig heeft).