Digitale innovatie is misschien een ver van je bed show. Je doet al jaren hetzelfde en dat werkt. Waarom zou je dan, als organisatie, moeten innoveren? Omdat hetzelfde niet blijft werken. Vraag maar aan de V&D of Kodak. Grote bedrijven die toch (bijna) failliet gingen. Zij gingen niet mee, ze innoveerden niet, en verloren daarmee hun sterke positie.

Van marktleider tot faillissement

Neem de V&D. In 1887 werd het warenhuis opgericht en sindsdien was het lange tijd niet uit ons straatbeeld weg te denken. Maar eind 2015 ging het bedrijf failliet en een paar maanden later verdween de V&D uit de steden. In het verleden stond de V&D bekend als trendsetter. Zo waren ze het eerste warenhuis met elektrische roltrappen en liepen ze voorop met narrowcasting en geurmarketing. Maar de afgelopen jaren waren ze steeds minder innovatief. Zo begonnen ze bijvoorbeeld pas in 2008 met een webshop. Vergelijk dit met een Bol.com die in 1999 al online was begonnen en je begrijpt dat de V&D een bijna onmogelijke achterstand had opgebouwd.

Digitale disruptie

Ons leven is ten opzichte van 10 jaar geleden drastisch veranderd. Door de komst van smartphones, social media, overal WiFi en 4G, en een hoop andere technologische snufjes zijn we tegenwoordig continu verbonden. Daarmee zijn ook de klantenrelatie en de verwachtingen van de klant veranderd. Klanten verwachten razendsnelle service, waarbij digitale systemen essentieel zijn om die snelle service te bieden.

Daarnaast maken de nieuwe technologieën het ook mogelijk om heel snel en met weinig resources nieuwe bedrijfsmodellen in de markt te zetten die de oude irrelevant maken. Dit wordt ook wel digitale disruptie genoemd. Een voorbeeld hiervan is Airbnb. Deze online marktplaats voor het verhuren van privé woningen is met hun nieuwe bedrijfsmodel in korte tijd een grote concurrent van hotels geworden.

Digitale innovatie

Het voorbeeld van Airbnb toont aan dat digitale innovaties het oude bedrijfsmodellen erg moeilijk kan maken. De enige verdediging hiertegen is als bedrijf zelf mee te gaan en voorop te lopen met digitale innovaties. Digitale innovatie maakt jouw bedrijf wendbaar en bestand tegen een steeds veranderende markt. Dit geldt ook andersom, wanneer jij als bedrijf wendbaar bent, kan je gebruik maken van de digitale innovaties voor de bedrijfsmodellen.

Maar hoe begin je dan? Als strategie bevelen wij aan om een innovatie ecosysteem op te zetten. Hierin kunnen veel ideeën getoetst worden op hun haalbaarheid. Ga ervan uit dat het merendeel zal falen, maar bij een toetsing zullen de kosten en het risico minimaal zijn. De ideeën die wel slagen kunnen vervolgen opgeschaald worden en tot een succes gebracht worden.

Strict: uw enabler in de digitale transformatie! Strict helpt organisaties, vanaf strategisch bepaalde doelen tot en met realisatie van werkende digitale oplossingen. Geheel (merk)onafhankelijk door continu vooruitlopend te zijn in kennis op het vlak van technische mogelijkheden en deze kennis om te zetten in innovatieve ideeën en praktische realisatie. Wij geloven dat de relevante organisatie van de toekomst continu verbonden is met mensen, organisaties en andere digitale middelen. Wij helpen deze ‘Connected Enterprise’ met innovatieve oplossingen op het gebied van: • Business mobility • Cloud en infrastructuur • Bedrijfskritische communicatietechnologie • Bereikbaarheid • Privacy en Security • Sourcing en regie