Enterprise Mobility is het gebruik van Mobiele apparaten en Apps tussen jou en jouw collega’s. Richting klanten hebben veel bedrijven een Mobile First beleid. Bij interactie met klanten denken en handelen deze bedrijven als eerste op basis van mobiele apparaten. De vraag is of Mobile First tussen jou en jouw collega’s net zo vanzelfsprekend is. Anders gezegd, heeft Enterprise Mobility bij jouw bedrijf een echte toekomst?

Firma “De boomtoppensnoeiers” als voorbeeld van Enterprise Mobility

Firma “De Boomtoppensnoeiers” is een klassiek bedrijf. Het bestaat al lang en wordt gewaardeerd voor haar vakmanschap en kennis. Maar het bedrijf wil ook mee met de moderne tijden. Bovendien wil het de veiligheid van haar medewerkers verhogen. Alle boomtoppensnoeiers krijgen een mobiele telefoon met daarop een App met automatisch valalarm. Als iemand valt ziet de App dat en wordt gelijk de dichtstbijzijnde collega gewaarschuwd en automatisch 112 gebeld. Het moet niet gekker worden, maar hier zien we, voor een houthakkers bedrijf notabene, toch écht een eerste aanzet tot Enterprise Mobility.

Banken als voorbeeld van Mobile First

Banken denken bij interactie met klanten als eerste vanuit mobiele apparaten. Het grootste gedeelte van de contacten tussen jou en jouw bank verloopt via de App van jouw bank op jouw mobiele apparaat. Banken zien dat veruit het grootste gedeelte van hun transacties via hun Apps gaan. Niet via de kantoren en Apps lijken het intussen ook gewonnen te hebben van de klassieke websites. Samengevat: zonder Apps geen moderne bank.

Enterprise Mobility bij “de Boomtoppensnoeiers” groeit verder

Gevoed door het succes van de Val App komen er andere Apps. Zo wordt de hele kennisbank van het bedrijf ontsloten op de mobiele telefoon. Daarna ontstaan er echter problemen. Vastgeketend aan een boomstam, op een klein scherm, door veel informatie over boomtopziekten bladeren is toch niet zo handig. Sterker nog, het is ronduit onveilig. Als zijn kettingzaag vastloopt zoekt collega Jack naar informatie over de hardheid van het hout, moet hij onhandig zoeken op zijn kleine scherm en valt. Door veel geluk raakt Jack niet gewond en de Val App werkt. De hulpdiensten zijn snel ter plaatse. Net zoals collega Ap die een perceel verder aan het werk was.

Hoe het na een eerste succes toch mis kan gaan

Als jij een App kunt gebruiken, gericht op een specifiek doel en handig in het gebruik, zal je deze graag gebruiken en zal de App succesvol zijn. Mobile First gebeurt dan als het ware vanzelf en Enterprise Mobility groeit om dat in goede banen te leiden.

De Val App was erg handig en daardoor werd de wens voor nieuwe apps erg groot. Vervolgens werd in alle haast voorbijgegaan aan beveiliging. Het resultaat was dat pubers van de plaatselijke hobbyclub de Val App wisten te hacken en deze valse alarmen begon te sturen. Na een paar onnodige ritten door hulpdiensten werd de Val App buiten gebruik gesteld en werden de mobiele telefoons alleen nog gebruikt om te bellen. Einde Enterprise Mobility voor De Boomtoppensnoeiers.

Wanneer en hoe is Enterprise Mobility wél een blijvertje?

Apps in combinatie met mobiele toestellen bieden fantastische mogelijkheden. In de consumentenwereld is dat al een tijdje duidelijk en is Mobile First niet meer weg te denken. In de Enterprise wereld, misschien ook bij jouw bedrijf, is dat nog niet zo. Waarom? Nou, bijvoorbeeld omdat de aandacht voor functionaliteit de noodzakelijke aandacht voor veiligheid overschaduwd. Een App is sexy, een veilig toestel is overhead en lastig. Of men probeert complete client server applicaties te “verAppen” naar mobiele telefoons. Dit zijn voorbeelden van hoe het vooral niet moet!

Enterprise Mobility is wel degelijk een blijvertje, maar dus niet als vanzelf. Om Enterprise Mobility succesvol te laten blijven binnen jouw bedrijf, zullen de volgende drie aspecten aandacht moeten krijgen:

  • Balans:
    Vindt het juiste evenwicht tussen gebruikersvriendelijkheid, security en (beheer) kosten. Balans is hierbij het toverwoord. Het is geen zwart-wit en geen van deze drie mag het onderspit delven.
  • Focus op specifieke functionaliteiten:
    Zoek naar delen van bedrijfsprocessen waar de specifieke voordelen van een App en een mobiele telefoon tot hun recht komen. “VerApp” dat en niet meer.
  • Enterprise Mobility is niet gratis en het is een vak:
    Dat iedereen een mobieltje gebruikt en op Internet kan opzoeken wat EM, EMM, MAM, MDM en Mobile First betekend, maakt nog niet van iedereen een expert. Enterprise Mobility is relatief nieuw, de hype is nog maar net voorbij. Laat functionarissen of leveranciers die kennis en ervaring hebben zich met Enterprise Mobility bezighouden. Investeer in de medewerkers. Stap niet in de valkuil het er even bij te doen.

Op deze manier wordt Enterprise Mobility ook bij jouw bedrijf een blijvend succes en kunnen jij en jouw collega’s daar de vruchten van plukken.

Deel dit artikel met anderen
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Frans werkt als principal consultant voor Enterprise Mobility bij Strict. Het is zijn passie bedrijven verder te laten komen door optimale inzet en gebruik van Enterprise Mobility.