Wendbaarheid
De wereld vraagt in steeds kortere cycli om nieuwe mogelijkheden, andere dienstverlening en een meer persoonlijke manier van samenwerken. Als organisatie moet je jezelf continu kunnen herschikken om hierin mee te kunnen veranderen. Jouw wendbaarheid bepaalt dan ook je overlevingskans.
Maar hoe zorg je voor een organisatie die een stabiele en betrouwbare dienstverlening levert en trouw blijft aan haar eigen normen en waarden? En tegelijkertijd toch wendbaar genoeg is om op deze continue verandering in te spelen?

Duurzaam relevant blijven in het moderne professionele landschap
In een wereld die zich met een haast verbijsterende snelheid ontwikkelt, is wendbaarheid de sleutel tot het blijvend relevant zijn voor een steeds meer eisende omgeving. Maar écht wendbare organisaties gaan verder dan reageren op constante verandering: zij hebben het vermogen om met veerkracht en visie juist proactief in te spelen op veranderende uitdagingen en kansen.
Want kansen zijn er, of het nu gaat om het verkennen van nieuwe markten, het aanboren van nieuwe diensten of het krijgen van toegang tot veranderende arbeidsmarkten.
Wendbare organisaties hebben de juiste vaardigheden, systemen en hulpmiddelen die flexibele organisatie vormen, besluitvormingsprocessen en werkwijzen mogelijk maken. Alleen zo zijn ze in staat de veranderingen in de wereld te omarmen en zich succesvol eigen te maken. Digitale transformatie is hierin de stuwende kracht, want door technologische ontwikkelingen te omarmen vergroot je efficiëntie, verbeter je de betrokkenheid van jouw eindgebruiker en behaal je concurrentievoordeel.
De verwachtingen van jouw stakeholders zijn dus veranderlijk én torenhoog. Het vermogen om blijvend hieraan te voldoen is dé onderscheidende factor tussen blijvend succesvolle organisaties en achterblijvers.
De wendbare organisatie is
Een wendbare organisatie bouwt aan lange-termijn relaties. Met haar klanten, haar omgeving én haar werknemers. Voor deze organisaties is wendbaarheid niet een modewoord, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering en strategie.
een organisatie met blijvende concurrentiekracht
Die gericht is op het leveren van waarde en het oplossen van problemen van haar klanten. Die door een hechtere relatie met haar eindgebruiker sneller kan inspelen op zijn wensen. En die met platte, vaak gedecentraliseerde structuren, processen en werkwijzen de snelle adoptie van digitale innovaties mogelijk maakt.
een organisatie met focus op continue verbetering
Die erkent dat verandering een constante is en het juist omarmt. Die zoekt naar de nieuwe mogelijkheden in de markt en bereid én in staat is om snel nieuwe vaardigheden en kennis op te doen. Die met een open vizier haar eigen prestaties evalueert en zo kansen voor groei identificeert.
een organisatie met zelfsturende teams
Met transparant en dienstbaar leiderschap gericht op de empowerment van de zelfsturende organisatie. Die gericht is op het delen van kennis over organisatieonderdelen en teams heen. Met positieve en gecommitteerde medewerkers met een hoge mate van eigenaarschap.
Durven te veranderen
Wendbaarheid is dus geen eenmalige actie. Geen project. Om succesvol wendbaar te zijn, moet het verankerd zijn van in de cultuur van je organisatie, écht onderdeel van je DNA. Het vraagt om inzicht en kennis van organisatiestructuur, cultuur, processen en werkwijzen.
Maar veranderen vraagt ook om moed van een organisatie. Blijvend veranderen al helemaal. Moed om kritisch naar de eigen organisatie te kijken en te willen veranderen. En moed om hulp in te schakelen waar dat nodig is.
Wij begeleiden organisaties in de ontwikkeling van hun wendbaarheid door middel van trainingen, workshops, interventies en coaching op best practices voor digitale transformatie. Daarnaast begeleiden wij business owners, product owners, product managers en portfolio owners in het effectief opzetten en uitvoeren van portfolio- en productmanagement, waarbij de focus ligt op de customer journey. Tot slot begeleiden wij agile coaches en Scrum Masters om de volgende stap in de volwassenheid van de verschillende teams te organiseren.
Meer weten over wendbaarheid en veranderkracht? Download het e-book ‘De essentie van het boek Enterprise Agility’, doe de online test om de volwassenheid van jullie team te bepalen of neem contact met ons op.


De rol van een goede Scrum Master bij het succes van Agile teams | De Agility podcast

Webinar replay: Waarom en wanneer Agile?

Het managen van een productplan

Het creëren van een product roadmap
Klantervaringen

Kinderkanker bestrijden en kinderen een sociaal verblijf bieden door inzet van digitale innovatie.


Optimale zorg bieden door 100% stabiele communicatie-oplossingen.


Case Meldkamer Limburg (112 hulpdiensten)
Veiligheid waarborgen en levens redden door optimale bereikbaarheid en beveiliging van privacygevoelige gegevens

Hoe kunnen we je helpen?
Wij staan klaar om jouw digitale uitdagingen aan te pakken. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe we kunnen helpen om jouw digitale ambities waar te maken.