Blog

IT-noodpakket: bescherm je systemen bij digitale noodsituaties

Kopie van Blog banner-2

Recente stroomstoringen in Spanje, Portugal en in eigen land hebben aangetoond hoe afhankelijk we zijn van digitale systemen. Stroomuitval is niet alleen thuis onhandig, ook cruciale internetverbindingen, datatoegang en betalingssystemen vallen uit. Daarmee is een black-out realiteit. Zijn organisaties hierop voorbereid? Uit onze nieuwe Black-out Preventie Gids 2025 blijkt dat één op de vijf organisaties (21%) onvoldoende IT-maatregelen heeft getroffen om dit soort storingen het hoofd te bieden. Dat maakt het cruciaal om aan de slag te gaan met een robuust IT-noodpakket waarmee je de bedrijfscontinuïteit waarborgt bij IT-verstoringen. In deze blog lees je welke vijf componenten in zo’n pakket thuishoren.  

1. De basisbenodigdheden

Waar voedsel en drinkwater in noodsituaties onmisbaar en levensreddend zijn voor de mens, zijn noodstroomoplossingen, back-ups en redundantie dat voor IT-continuïteit. Je IT-noodpakket moet daarom beschikken over systemen die directe stroomvoorziening garanderen, zoals een UPS of aggregaat. Ook back-ups zijn in dit kader natuurlijk essentieel. Vergeet daarom je back-upstrategie niet regelmatig te testen of het nog goed functioneert en of je over de juiste failovers beschikt om verstoringen snel op te vangen. Daarmee voorkom je dat je IT-diensten onbereikbaar worden.  

2. Digitale EHBO-kit

Voorbereiding op een noodsituatie vraagt om preventie. Voor je IT-omgeving betekent dit enerzijds dat je jouw beveiligingssoftware regelmatig moet onderhouden en patches moet installeren. Zie het als pleisters op een kleine wond. Daarmee voorkom je dat kleine kwetsbaarheden in je IT-landschap uitgroeien tot grote bedreigingen zoals datalekken. Anderzijds is het verstandig om monitoringstools te gebruiken die als een extra paar ogen meekijken en waarschuwen voor afwijkingen, bugs of verdachte activiteiten. Hoe eerder je dit detecteert, hoe eerder je er iets aan kunt doen.  

3. Escalatie- en communicatieplan 

Wanneer systemen dan toch onverwacht uitvallen, is het belangrijk om doelgericht en snel te reageren. Maar hoe zorg je hiervoor? Een effectief IT-noodpakket vraagt daarom om een duidelijk escalatieplan waarin je per scenario vastlegt wie actie onderneemt, wie geïnformeerd moet worden en via welke kanalen dit gebeurt. Zorg bijvoorbeeld dat je weet welke alternatieve communicatiemiddelen zoals sms-alerts je gebruikt in het geval dat je reguliere communicatiesystemen niet functioneren. En zorg dat alle afspraken die je hierover maakt niet alleen digitaal maar ook offline beschikbaar zijn.   

4. Waterdichte en flexibele back-up 

Een goed noodpakket moet robuust verpakt zijn zodat het bestand is tegen de elementen. Je weet immers nooit wanneer je het precies nodig hebt. Dat geldt ook voor je back-ups: bewaar ze op een plek waar ze beschermd zijn tegen zowel fysieke als digitale schade. Toegangsbeheer, versleuteling, veilige opslaglocaties: daarmee zet je jouw back-ups veilig weg. En, zorg voor flexibiliteit. Het is belangrijk dat je kunt opschalen als de situatie daarom vraagt, bijvoorbeeld met extra cloudcapaciteit bij plotselinge piekbelasting. 

5. Juiste hoeveelheid maatwerk

Met een generiek IT-noodpakket kom je een heel eind in een noodsituatie. Toch sluit dit nooit honderd procent aan op je IT-landschap. Analyseer daarom welke processen cruciaal zijn binnen jouw specifieke organisatie en vul jouw noodpakket aan met herstelstrategieën die passen bij jouw sector, risicoprofiel en compliance-eisen. Denk bijvoorbeeld aan scenario’s op maat. Zonder het juiste maatwerk loop je het risico om een mooi pakket te hebben dat in de praktijk tekortschiet wanneer het erop aankomt.   

Beter voorbereid dan verrast   

Voor iedere organisatie die ook maar een beetje afhankelijk is van digitale continuïteit is het essentieel om op tijd een IT-noodpakket samen te stellen. Het beperkt de mogelijke schade, ondersteunt snel herstel én versterkt het vertrouwen bij je klanten en stakeholders. Dus begin er vandaag nog aan als jouw pakket nog niet in kannen en kruiken is. Dan ben je een vervelende situatie voor.  

Ontvang updates via mail

Recent Blogs

Een wendbare organisatie begint bij betrokkenheid op alle niveaus

Een wendbare organisatie begint bij betrokkenheid op alle niveaus

di 22 jul 2025 8 min read
IT-noodpakket: bescherm je systemen bij digitale noodsituaties

IT-noodpakket: bescherm je systemen bij digitale noodsituaties

ma 21 jul 2025 3 min read
Hoe je als product owner impact maakt in product- én projectomgevingen

Hoe je als product owner impact maakt in product- én projectomgevingen

do 17 jul 2025 3 min read