Deel dit
IT-noodpakket: bescherm je systemen bij digitale noodsituaties
door Kor Gerritsma op ma 21 jul 2025
Recente stroomstoringen in Spanje, Portugal en in eigen land hebben aangetoond hoe afhankelijk we zijn van digitale systemen. Stroomuitval is niet alleen thuis onhandig, ook cruciale internetverbindingen, datatoegang en betalingssystemen vallen uit. Daarmee is een black-out realiteit. Zijn organisaties hierop voorbereid? Uit onze nieuwe Black-out Preventie Gids 2025 blijkt dat één op de vijf organisaties (21%) onvoldoende IT-maatregelen heeft getroffen om dit soort storingen het hoofd te bieden. Dat maakt het cruciaal om aan de slag te gaan met een robuust IT-noodpakket waarmee je de bedrijfscontinuïteit waarborgt bij IT-verstoringen. In deze blog lees je welke vijf componenten in zo’n pakket thuishoren.
1. De basisbenodigdheden
Waar voedsel en drinkwater in noodsituaties onmisbaar en levensreddend zijn voor de mens, zijn noodstroomoplossingen, back-ups en redundantie dat voor IT-continuïteit. Je IT-noodpakket moet daarom beschikken over systemen die directe stroomvoorziening garanderen, zoals een UPS of aggregaat. Ook back-ups zijn in dit kader natuurlijk essentieel. Vergeet daarom je back-upstrategie niet regelmatig te testen of het nog goed functioneert en of je over de juiste failovers beschikt om verstoringen snel op te vangen. Daarmee voorkom je dat je IT-diensten onbereikbaar worden.
2. Digitale EHBO-kit
Voorbereiding op een noodsituatie vraagt om preventie. Voor je IT-omgeving betekent dit enerzijds dat je jouw beveiligingssoftware regelmatig moet onderhouden en patches moet installeren. Zie het als pleisters op een kleine wond. Daarmee voorkom je dat kleine kwetsbaarheden in je IT-landschap uitgroeien tot grote bedreigingen zoals datalekken. Anderzijds is het verstandig om monitoringstools te gebruiken die als een extra paar ogen meekijken en waarschuwen voor afwijkingen, bugs of verdachte activiteiten. Hoe eerder je dit detecteert, hoe eerder je er iets aan kunt doen.
3. Escalatie- en communicatieplan
Wanneer systemen dan toch onverwacht uitvallen, is het belangrijk om doelgericht en snel te reageren. Maar hoe zorg je hiervoor? Een effectief IT-noodpakket vraagt daarom om een duidelijk escalatieplan waarin je per scenario vastlegt wie actie onderneemt, wie geïnformeerd moet worden en via welke kanalen dit gebeurt. Zorg bijvoorbeeld dat je weet welke alternatieve communicatiemiddelen zoals sms-alerts je gebruikt in het geval dat je reguliere communicatiesystemen niet functioneren. En zorg dat alle afspraken die je hierover maakt niet alleen digitaal maar ook offline beschikbaar zijn.
4. Waterdichte en flexibele back-up
Een goed noodpakket moet robuust verpakt zijn zodat het bestand is tegen de elementen. Je weet immers nooit wanneer je het precies nodig hebt. Dat geldt ook voor je back-ups: bewaar ze op een plek waar ze beschermd zijn tegen zowel fysieke als digitale schade. Toegangsbeheer, versleuteling, veilige opslaglocaties: daarmee zet je jouw back-ups veilig weg. En, zorg voor flexibiliteit. Het is belangrijk dat je kunt opschalen als de situatie daarom vraagt, bijvoorbeeld met extra cloudcapaciteit bij plotselinge piekbelasting.
5. Juiste hoeveelheid maatwerk
Met een generiek IT-noodpakket kom je een heel eind in een noodsituatie. Toch sluit dit nooit honderd procent aan op je IT-landschap. Analyseer daarom welke processen cruciaal zijn binnen jouw specifieke organisatie en vul jouw noodpakket aan met herstelstrategieën die passen bij jouw sector, risicoprofiel en compliance-eisen. Denk bijvoorbeeld aan scenario’s op maat. Zonder het juiste maatwerk loop je het risico om een mooi pakket te hebben dat in de praktijk tekortschiet wanneer het erop aankomt.
Beter voorbereid dan verrast
Voor iedere organisatie die ook maar een beetje afhankelijk is van digitale continuïteit is het essentieel om op tijd een IT-noodpakket samen te stellen. Het beperkt de mogelijke schade, ondersteunt snel herstel én versterkt het vertrouwen bij je klanten en stakeholders. Dus begin er vandaag nog aan als jouw pakket nog niet in kannen en kruiken is. Dan ben je een vervelende situatie voor.
Deel dit
- Technologie (154)
- Nieuws (78)
- 5G (75)
- Continuïteit (68)
- Security & Privacy (57)
- Agility (38)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- AI (25)
- Innovatie (23)
- Blog (20)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Healthcare (15)
- Mission Critical (13)
- Overheid (12)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- Effectief werken (6)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Duurzaamheid (4)
- Black-Out Preventie (3)
- Projectmanagement (3)
- juli 2025 (7)
- juni 2025 (5)
- mei 2025 (7)
- april 2025 (11)
- maart 2025 (5)
- februari 2025 (3)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (5)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)
Ontvang updates via mail
Recent Blogs

Een wendbare organisatie begint bij betrokkenheid op alle niveaus

IT-noodpakket: bescherm je systemen bij digitale noodsituaties
