Deel dit
De basis van bedrijfscontinuïteit: een goed IT-herstelplan
door Kor Gerritsma op do 23 okt 2025
Stel je voor: het is maandagochtend en niemand kan inloggen. Systemen staan op zwart en orders of klantverzoeken blijven liggen. Hoelang duurt het voordat jouw organisatie in zo’n situatie alles weer op de rails en werkend heeft?
Een IT-herstelplan is het onmisbare vangnet voor elke organisatie. Want als IT uitvalt, valt alles uit. Het lijkt een open deur, maar niets is minder waar. Een kwart van de IT-managers maakt zich zorgen: zij zien een gebrek aan een IT-herstelplan binnen hun organisatie. Dat blijkt uit onze nieuwste Black-out Preventie Gids. Daarom in deze blog: de onderdelen die in een IT-herstelplan moeten staan. Onze strategieconsultant Kor Gerritsma deelt zijn tips.
Wat hoort er in een IT-herstelplan?
In een IT-herstelplan gaat je uit van ‘wat als’-scenario’s. Niet alleen op IT-gebied, maar voor alle processen die cruciaal zijn voor de continuïteit van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan organisaties waar nog veel op locatie wordt gewerkt. Welke systemen en data moeten medewerkers in alle gevallen nog kunnen gebruiken? En kan dat ook vanaf een andere plek? Of bedrijven die gevestigd zijn op een locatie waar het risico op overstroming groot is. Hoe blijf je operationeel als je locatie niet beschikbaar is? In de praktijk zie ik dat organisaties zichzelf overschatten. Ze hebben geleerd van de overstromingen in Limburg of de lockdowns tijdens de coronapandemie. Toch missen herstelplannen vaak cruciale onderdelen.
1. Bepaal wat echt bedrijfskritisch is
Een goed herstelplan begint met het in kaart brengen van waar je als organisatie om draait. Wat is er nodig om te blijven bestaan? Welke systemen moeten daarom koste wat het kost blijven draaien?
Een ziekenhuis is een sprekend voorbeeld. Een tv die uitvalt op de kamer van de patiënt is vervelend, maar niet levensbedreigend. Belangrijker is dat de operatiekamers en de spoedeisende hulp overeind blijven als er bijvoorbeeld bij graafwerkzaamheden in de buurt een kabel geraakt wordt. Daarom moet er een noodstroomvoorziening in het plan staan.
Dit principe geldt voor iedere organisatie: bepaal wat essentieel is voor je bedrijfsvoering en richt daar je herstelmaatregelen op in.
2. Zorg voor redundantie, ook in de cloud
Soms hoor ik nog weleens de opvatting dat volledig overstappen naar de cloud het redundantievraagstuk oplost. Maar in de cloud werken verandert daar niets aan. Je bent nog steeds zelf verantwoordelijk voor je eigen herstelplan. Ook cloudproviders krijgen te maken met storingen of (gedeeltelijke) uitval. Staat al jouw data of staan jouw systemen bij die ene cloudprovider? Dan is de hele organisatie onbereikbaar. Vergelijk het maar met een bedrijfspand dat slechts via een brug te bereiken is. Je hebt een plan nodig om die brug te allen tijde te beveiligen én andere routes te bedenken voor het geval de brug instort. Op die manier kun je er altijd in.
Toegang betekent ook dat je de juiste sleutels hebt. Daarom hoort sleutelbeheer ook in een IT-herstelplan thuis. Vergeet je thuis je sleutel, dan moet er een breekijzer of dure slotenmaker aan te pas komen. Dat geldt ook in IT. Heb je een certificaat nodig om bij diensten te komen en is dat niet meer te vernieuwen? Dan kan de organisatie niet meer bij cruciale data of applicaties. Zeker in de cloud is dit funest. Goede cloudbeveiliging betekent dat data en systemen versleuteld zijn. Geen sleutel? Geen informatie.
3. Bepaal hoe snel je kunt herstellen
Mocht het toch een keer misgaan, dan is het goed om vooraf te weten hoeveel tijd herstel kost. Wie moet je allemaal inschakelen? Vergeet hierin bijvoorbeeld ook toeleveranciers niet.
Ook de volgorde van herstel is belangrijk om in je IT-herstelplan op te nemen. Eerst moet het netwerk hersteld worden om gegevens te kunnen versturen. Pas daarna zijn applicaties en data aan de beurt. Het is essentieel om hier strikt aan vast te houden. Herstel in een andere volgorde kan problemen met tijdstempels veroorzaken, wat ertoe kan leiden dat applicaties niet meer met elkaar communiceren en je mogelijk data verliest. Niet onbelangrijk dus om in je herstelplan op te nemen.
Herstellen begint bij voorbereiding
Een goed herstelplan is meer dan een checklist. Het is een draaiboek. Wie mag welke stappen uitvoeren? Wie communiceert met wie? In een crisis is duidelijkheid cruciaal. Daarom is het verstandig om procedures op een laagdrempelige manier uit te schrijven, zodat ook iemand zonder diepgaande IT-kennis de eerste herstelstappen kan zetten. Moraal van het verhaal: met een goed doordacht herstelplan voorkom je paniek, verkort je de hersteltijd en zorg je ervoor dat de organisatie ook in een crisissituatie blijft draaien. Zelfs op die maandagochtend waarop alles stil lijkt te vallen.
Wil je toetsen of jouw organisatie op dit moment voldoende is voorbereid op een IT-crisis? Onze experts kijken graag mee met jouw herstelplan, zodat je altijd beschikt over een sterk vangnet.
Deel dit
- Technologie (160)
- Nieuws (83)
- 5G (79)
- Continuïteit (69)
- Security & Privacy (57)
- Agility (42)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- AI (26)
- Innovatie (24)
- Blog (21)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Healthcare (15)
- Mission Critical (13)
- Effectief werken (12)
- Overheid (12)
- Medewerker interview (10)
- Cloud (9)
- Smart City (7)
- Video (7)
- Black-Out Preventie (5)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Duurzaamheid (4)
- Projectmanagement (3)
- oktober 2025 (7)
- september 2025 (6)
- augustus 2025 (7)
- juli 2025 (9)
- juni 2025 (5)
- mei 2025 (7)
- april 2025 (11)
- maart 2025 (5)
- februari 2025 (3)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (5)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)
Ontvang updates via mail
Recent Blogs
-Oct-22-2025-10-00-10-3341-AM.jpg)
De basis van bedrijfscontinuïteit: een goed IT-herstelplan
.png)
Je organisatiecultuur zit verandering in de weg

