Persbericht: medewerkers onvoldoende geïnformeerd en voorbereid op gevolgen black-out
door Strict op di 12 nov 2024
Slechts de helft van de managers is ervan overtuigd dat medewerkers bekend zijn met protocollen in een noodsituatie
In het geval van een black-out binnen de bedrijfsomgeving blijkt een aanzienlijk aantal medewerkers niet te weten wat zij moeten doen. Onder een black-out verstaan we de verstoring van de digitale infrastructuur die kan leiden tot ernstige verstoringen van primaire processen. Maar liefst 47 procent van de managers is van mening dat hun medewerkers de protocollen voor noodsituaties niet of onvoldoende kent. En bij 30 procent van de organisaties ontbreekt het aan duidelijke communicatie over wie verantwoordelijk is bij noodgevallen. Dit blijkt uit ons onderzoek onder meer dan 300 strategisch en tactisch managers die invloed hebben op IT-beslissingen binnen bedrijven met 100 medewerkers of meer.
De dreiging van een black-out is reëel
Een black-out is een uitgebreide en langdurige uitval van essentiële voorzieningen. Deze omvatten elektriciteit, water, telecommunicatie en bedrijfskritische technologie. Dus wanneer een bedrijf de productie moet stilleggen vanwege een security-incident, dan is er wel degelijk sprake van een black-out. In de huidige, digitaal verknoopte wereld is de dreiging van een black-out reëel. "Je zou dan ook verwachten dat organisaties maatregelen nemen om een black-out te voorkomen en voorbereid zijn op de gevolgen. Ons onderzoek toont echter aan dat organisaties zowel op het gebied van de technologische infrastructuur als op het menselijk vlak nog stappen kunnen zetten", zegt Kor Gerritsma, Strategie Consultant bij Strict.
Tijdig informeren bij een black-out
Slechts 62 procent van de managers geeft aan dat alle medewerkers in hun organisatie toegang hebben tot informatie die hun verder kan helpen in noodsituaties op de werkvloer. Verder blijkt dat maar liefst 45 procent van de ondervraagde organisaties verzuimt om regelmatig trainingen te verzorgen om medewerkers op de hoogte te houden over procedures in geval van nood. En slechts twee derde geeft aan over een effectief communicatiesysteem te beschikken dat medewerkers tijdig informeert bij een black-out.
Desastreuze gevolgen
“Organisaties kunnen dus beter voorbereid zijn op een black-out door medewerkers meer gestructureerd te voorzien van informatie", aldus Gerritsen. “Het is ronduit schokkend om te moeten constateren dat een kwart van de managers bluft dat alles in orde is om een IT-catastrofe te voorkomen, alleen maar om geen argwaan te wekken onder medewerkers. Deze kop-in-het-zandmentaliteit kan desastreuze gevolgen hebben. Zeker wanneer je bedenkt dat een derde tegelijkertijd zorgen uit over het gebrek aan een duidelijk herstelplan. Organisaties doen er goed aan om hun informatievoorziening tegen het licht te houden, rekening houdend met het feit dat de kans op een black-out niet ondenkbeeldig is. Afwachten is geen optie.”
- Technologie (132)
- Nieuws (68)
- 5G (65)
- Continuïteit (65)
- Security & Privacy (57)
- Agility (35)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Blog (15)
- Innovatie (13)
- Mission Critical (13)
- Healthcare (12)
- Overheid (12)
- AI (11)
- Cloud (9)
- Medewerker interview (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Projectmanagement (3)
- Duurzaamheid (2)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (5)
- augustus 2018 (6)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)