Deel dit
Ondernemen in een veranderlijke wereld: 3 lessen uit de praktijk
door Jan-Hein Bastiaenen op vr 21 nov 2025
Hoe langer je onderneemt, hoe groter de kans dat je crises of grote maatschappelijke ontwikkelingen meemaakt die je bedrijf raken. De opkomst van het internet in 2000, de financiële crisis in 2008, de coronajaren vanaf 2020. En ook nu speelt er veel op het wereldtoneel wat van invloed is op bedrijven. Hier kan ik over meepraten; in mijn kwart eeuw als ondernemer heb ik veel grote ontwikkelingen en crises meegemaakt. De hamvraag is: hoe houd je jouw bedrijf staande tijdens dit soort impactvolle gebeurtenissen?
1. Zorg voor duurzame toegevoegde waarde
Als bedrijf bouw je jouw dienstverlening of productaanbod logischerwijs rondom klantvragen en de marktomstandigheden op dat moment. Maar zodra die omstandigheden veranderen, rijst de vraag of je organisatie wendbaar genoeg is. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken hoe je met jouw bedrijf toegevoegde waarde blijft leveren, op een manier die je minder kwetsbaar maakt voor veranderingen. Voor Strict betekende dit een overstap van detachering naar projecten. Het is ons streven om een (kennis)partner te zijn voor klanten. Dit komt beter tot zijn recht in projectconstructies, waarin we meer waarde kunnen toevoegen. Niet enkel krachten leveren, maar ook met organisaties meedenken, regie voeren en verantwoordelijkheid nemen voor het resultaat. De financiële crisis van 2008 was een natuurlijk moment voor deze switch: detacheringscontracten bleken een van de eerste zaken die bedrijven ontbonden om kosten te besparen. Door onze dienstverlening na deze crisis te organiseren via projectconstructies, kunnen we bedrijven meer toegevoegde waarde bieden en verantwoordelijkheid nemen voor het eindresultaat. Tegelijkertijd maken projectconstructies ons minder kwetsbaar voor vergelijkbare toekomstige marktschommelingen.
2. Wees actief in meerdere sectoren
Naast een duurzame bedrijfsvoering, is ook spreiding over verschillende sectoren cruciaal voor continuïteit. De coronapandemie maakte dat pijnlijk duidelijk. Niemand had kunnen voorspellen dat het zoveel effect zou hebben op de Nederlandse maatschappij. Of dat het ertoe zou leiden dat al het vliegverkeer plots stil kwam te liggen. Maar dat deed het wel. Al jaren werken we bij Strict voor een grote klant in de luchtvaart, maar tijdens de pandemie kwam onze dienstverlening daar voor een groot gedeelte te vervallen. Weg business. Het onderstreept hoe belangrijk het is om niet afhankelijk te zijn van één sector om je bedrijf draaiende te houden. Dat is risicovol en kan snel einde oefening betekenen als het onverwachte gebeurt. Diversifieer jouw dienstverlening of producten daarom naar verschillende branches. Waar vang je de minste klappen op bij crises en kun je groei blijven realiseren? Verspreide dienstverlening maakt je minder kwetsbaar bij een crisis in één specifieke markt. Dat is essentieel voor een succesvolle onderneming.
3. Zet een strategie neer en hou eraan vast
In crisistijden is het makkelijk om innovatie en vernieuwing links te laten liggen. Deze neiging herken ik. De coronajaren hadden een gigantische impact op ons bedrijf. Hierdoor was het verleidelijk om de nieuwe strategie die we aan het uitrollen waren te laten varen en terug te gaan naar hoe we ons bedrijf voorheen aanstuurden. Of om onze interne uren terug te schroeven, zodat iedereen zo productief mogelijk is. Maar juist die interne uren zijn nodig om de strategische lijn die je hebt niet te laten verdampen. Als je als bedrijf tevreden bent met de strategie en je kunt er ook in een veranderde omgeving succesvol mee verder, wijk er dan niet vanaf omdat er iets om je heen gebeurt. Natuurlijk dwingen sommige situaties je om de bedrijfsvoering aan te passen. Maar zorg dat je een strategie hebt die je door kunt zetten, ook als er een crisis ontstaat.
Wendbaarheid wint
Crisisjaren hebben veel impact op je bedrijf. Van teruglopende financiële resultaten, effecten op medewerkers tot veranderende klantbehoeften. Maar het zijn juist ook crises die ervoor zorgen dat je als ondernemer nog scherper wordt als het om je bedrijf gaat. Onverwachte situaties dwingen je immers om na te denken over de manieren waarop je als bedrijf robuust blijft. Het allerbelangrijkste? Raak niet in paniek. Veranderingen en impactvolle situaties gaan er altijd zijn. Daar kun je op rekenen. De kunst is om vooruit te kijken en je bedrijf er met genoeg wendbaarheid op voor te bereiden.
Deel dit
- Technologie (162)
- Nieuws (84)
- 5G (80)
- Continuïteit (71)
- Security & Privacy (57)
- Agility (42)
- Podcast (34)
- Wendbaarheid (31)
- AI (26)
- Innovatie (24)
- Blog (23)
- Klantcase (18)
- Webinar (18)
- Healthcare (15)
- Mission Critical (14)
- Effectief werken (12)
- Overheid (12)
- Medewerker interview (10)
- Cloud (9)
- Black-Out Preventie (8)
- Smart City (7)
- Video (7)
- OOV (5)
- Vervoer (5)
- Duurzaamheid (4)
- Event (4)
- Projectmanagement (3)
- november 2025 (6)
- oktober 2025 (9)
- september 2025 (6)
- augustus 2025 (7)
- juli 2025 (9)
- juni 2025 (5)
- mei 2025 (7)
- april 2025 (11)
- maart 2025 (5)
- februari 2025 (3)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (5)
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (9)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (9)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (3)
- april 2024 (9)
- maart 2024 (11)
- februari 2024 (4)
- december 2023 (2)
- november 2023 (4)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (3)
- juli 2023 (4)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (6)
- april 2023 (2)
- maart 2023 (5)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (1)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (8)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (4)
- april 2022 (5)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (5)
- januari 2022 (2)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- november 2020 (1)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (4)
- maart 2020 (5)
- februari 2020 (3)
- januari 2020 (5)
- december 2019 (2)
- november 2019 (3)
- oktober 2019 (5)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (3)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (3)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (4)
- maart 2019 (8)
- februari 2019 (6)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (4)
- november 2018 (2)
- oktober 2018 (10)
- september 2018 (6)
- augustus 2018 (8)
- juli 2018 (2)
- juni 2018 (7)
- mei 2018 (3)
- maart 2018 (3)
- februari 2018 (3)
- januari 2018 (3)
- december 2017 (6)
- november 2017 (5)
- oktober 2017 (5)
- september 2017 (5)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (1)
- maart 2017 (9)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- oktober 2016 (2)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (6)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (3)
- mei 2016 (2)
- april 2016 (3)
- maart 2016 (3)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (2)
- oktober 2015 (1)
- september 2015 (2)
- augustus 2015 (1)
- juli 2015 (1)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- maart 2015 (2)
- februari 2015 (2)
- juni 2014 (1)
Ontvang updates via mail
Recent Blogs
-Sep-02-2025-09-42-08-5186-AM.jpg)
Ondernemen in een veranderlijke wereld: 3 lessen uit de praktijk
.png)
Hoe bouw je als organisatie een business case voor weerbaarheid?
-Oct-22-2025-10-19-33-0091-AM.jpg)
